יום רביעי, 13 בנובמבר 2013

ניסים ונפלאות הרדיו (פוסט המשך לפוסט האופנוע)

לפני חצי שנה כתבתי פוסט על הרפתקאותיי עם אופנוען בשם דן, איתו נסעתי לפניות השטוחות של נס הרים. 
קיבלתי חיישן של TriggerTrap בו התכוונתי להשתמש כדי לשפר את אחוזי ההצלחה בתפיסת אופנוע מהיר במיוחד עובר פניה בהשכבה. 
אחרי כמה ניסיונות הבנתי שלא חשבתי על נתון קריטי. מהירות הסינכרון של תריס המצלמה עם הפלאשים מוגבלת למהירות 1/160.
זאת בעיה שבפוסט הזה אסביר איך פתרתי.






כשמצלמים פורטרטים עם פלאשים של סטודיו, מהירות תריס של 1/160, מספיקה בהחלט להקפיא את הרגע והמצולם יראה חד. 
אפילו אם הדוגמן שלנו יקפץ או ישתולל התנועה שלו לא מספיק מהירה כדי ליצור תמונה עם טישטוש רציני. 
אבל מה אם אנחנו מנסים לתפוס עצם שנע ב-100 קמ״ש?
יש שתי דרכים להשגת התוצאה הרצויה:
סביבה חשוכה, בה אין הפרעה מכל אור סביבתי, ושההקפאה תעשה ע״י מכה סופר מהירה של אור מהפלאש, מה שישיג לנו הקפאה מוצלחת של תנועה. האפשרות השניה היא צילום במהירות תריס גבוהה מאוד תוך כדי סנכרון בין המצלמה לפלאש.
למצלמות הרי יש מגבלת סינכרון עם פלאשים של בין 1/160-1/250 בגלל התכונה הפיזית של התריס. (כדי להרגיע את המתלהבים, כן, עם ניקון אפשר לצלם במהירות גבוהה יותר מקנון, המשכתי הלאה).

אז יצאה חברת PocketWizards עם משדר רדיו שתומך ב-TTL ואיפשרה לנו לנסכרן את המצלמה עם HyperSync.

HyperSync בכמה מילים:
פלאשים קטנים (Speedlights) כמו של קנון או ניקון, מאפשרים באמצעות החיבור הדיגיטלי שלהם למצלמה, סינכרון פלאש/תריס של עד 1/8000. טכנולוגיה זו נקראת Hypersync והיא מתאפשרת באמצעות יצירת פולסים מהירים אך חלשים של אור המתוזמנים בדיוק רב עם תנועת התריס. הפעולה הזאת מגבילה את העוצמה המקסימלית שניתן לקבל מהספידלייט ולכן היא מתאימה לדברים מסויימים כמו פורטרטים קרובים באור יום מלא או הקפאה של עצמים מהירים כשאין הרבה אור סביבתי.
אם אני מתכנן לצלם באור יום מלא עצם מרוחק אני חייב עוצמה חזקה יותר.

בשונה מהטכניקה של קנון או ניקון, מה שעשו ב-PocketWizard פותר לי את הבעיה הזאת.
לפלאשים גדולים יש נתון שנקרא מהירות דעיכה שנמדד מהרגע בו האור הגיע לעוצמה המלאה ועד שהוא נעלם (בספידלייטס היא מאוד מהירה וזה דבר טוב לצרכים אחרים).
סדרת המשדרים MiniTT1 וְ FlexTT5 יודעת לגרום למצלמה לסנכרן את תנועת התריס כך שהיא תלכוד את כל טווח דעיכת האור ויהיה אפשר להגיע למהירויות תריס של עד 1/8000.
יותר מזה, כדי להשיג HyperSync מספיק רק משדר אחד דיגיטלי על המצלמה. הוא כבר יעשה סדר בכל שאר המשדרים האנאלוגיים (כמובן כולם צריכים להיות PocketWizards).

כך יכולתי לצאת לכביש עם שני פלאשים גדולים של אלינכרום שמעכשיו עובדים בצורה חכמה ויכולים להקפיא תנועה מהירה ביותר.

ISO 1000, 24mm, f/3.5, 1/8000
מפתיע, אבל גם הרוכבים האלה מהירים:

ISO 1000, 24mm, f/5, 1/8000
הצילום הזה גרר עוד ניסיונות מוצלחים בשימושים שונים בסטודיו:

ISO 250, 45mm, f/9, 1/1600

ISO 250, 45mm, f/9, 1/1600

ואח״כ צילום יותר מאתגר שנעשה עם חיישן רעש שהופעל כל פעם שבלון מלא במים התפוצץ:

ISO 1000, 100mm, f/8, 1/8000

ISO 1000, 100mm, f/8, 1/8000

התעכבתי זמן רב בכתיבת הפוסט ולכן אני מוסיף בונוס לסטרוביסטים שבינכם, דיאגרמה המסבירה את התאורה של צילום הרוכבים:


הפלאשים של Elinchrom ניתנים להשגה ב- ABS Photo
והטריגרים של PocketWizard ניתנים להשגה בפוטופריק


כמו תמיד, כדי להישאר מעודכנים ולקבל פוסטים חדשים הישר למייל, מלאו את הפרטים למעלה משמאל.
אם יש שאלות השתמשו בתיבת התגובות למטה. אני יותר מאשמח אם תשתמשו בה גם כדי לתת ביקורת על הפוסט ולהגיד ״היי, הייתי פה, קראתי״.
שתפו בפייסבוק, עשו 1+, ספרו לסבתא. 


facebook
לאתר


עד הפעם הבאה..


10 תגובות:

  1. יופי של תמונות!

    השבמחק
  2. כל הכבוד ותודה על התרומה של המידע המעניין הזה.

    השבמחק
  3. היי, יופי של פוסט.
    נראה לי היה ראוי לציין שצילומים לא מהירים באור יום עם פלאש אפשר לבצע עם ND פילטר כאשר הפלאש צריך להיות על עוצמה גדולה בדר"כ.
    בנוסף, ה TriggerTrap הוא גם קוד פתוח ואפשר לבנות אותו לבד מה שאני מתכוון לעשות בקרוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה לא היה הנושא שלי אבל בשביל זה אתה פה. תודה רבה על התוספת.

      מחק
  4. תמונות מדהימות. זה אפילו נראה HDR. תוכל להסביר איך השגת את זה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הממ.. נראה HDR זה קצת כללי אבל נראהלי שמה שתורם להרגשה הזאת, זה שרואים הכל, גם שמיים וגם עצים וגם כביש ופרטים.
      האיזון בין הפלאש לאור הסביבתי הוא מה שגורם לזה להראות HDR.
      אני מצלם ב-RAW וזה הגורם העיקרי שמאפשר לי לגלות פרטים בכל התמונה.

      מחק